onsdag 18 mars 2009

Egen företagare??

Jag har länge funderat på att göra något mer seriöst med min hobby. Och nu när jag är arbetslös kan man ju kanske få lön för att prova. Hobbyn är lite kontroversiell. Eller om man ska gå på vad "de" tycker så är det det. Men det är inte lika konstigt om man dömer om de reaktioner jag får när jag berättar om det. Jag håller på med healing och har också en del jobb som medium. Jopp, jag kan se och höra de som inte längre finns med oss. För mig är inte det något ovanligt. Det har jag mer eller mindre alltid gjort och vet inte om något annat. En vän till mig arbetar som medium i mellersta Sverige och de senaste året har jag följt hennes mediumutbildning. Inte för att det egentligen går att legalisera kvacksalveriet direkt utan mest för min egen skull.

Det som lockar mig med att erbjuda mina tjänster till andra är att få hjälpa människor att må bra. Jag vet att det kommer att bli kärvt ibland i plånboken, man blir definitivt inte rik på det här, men det kan det vara värt tycker jag. De svåra just nu är att välja vilken väg jag ska ta. Ska jag göra som mamma vill och försöka hitta ett jobb och sedan starta eget? Eller ska jag försöka starta min egen bussiness på heltid. Det är ett svårt val. Jag har lämnat beslutet till arbetsförmedlingen. Min handläggare och jag har kommit överrens om följande: Min kompis Ekonomifröken ska ha personlig starta egetkurs med mig i en månad eller hur lång tid det nu kan ta för mig att med hennes hjälp få fram en väl grundad affärsplan. Tror de sedan att jag kommer att kunna leva på pengarna jag får in från verksamheten så blir det ett OK och jag från bidrag i ett halvår för att starta upp. Tror de inte på mig så blir det till att söka "riktiga" jobb att mätta magen med och sen driva företaget uppåt från hobbystadiet. Håll tummarna för mig!

1 kommentar:

  1. Hej! Vad kul att du oxå har hakat på "bloggtrenden". Vad kul att du ska få hjälp att göra en affärsplan! Hoppas att det går bra! Kramis

    SvaraRadera